Dupa primul meu sezon ca motociclist, cu cei 13000 km din toate turele frumoase oferite de Dominator anul trecut, cred ca am gasit mobra perfecta pentru mine :D.
Decizia de cumparare
Prin octombrie anul trecut mi-am dat seama ca imi doresc ceva mai usor decat dominatorul dar capabil sa duca 200 km dus si 200 intors pe asfalt pana la iesirile off-road. Ceva mai modern si pe injectie. In mintea mea visam si la un ABS dar nu stiam daca e posibil sa gasesc ceva in bugetul meu. Cand m-am dat pe un G310GS in Grecia aveam un sentiment foarte bun stiind ca e acolo, sa ajute, in caz de necaz.
Cum peste iarna Dominatorul meu iubit s-a decis ca e prea somnoros sa iasa la alergat, am zis ca de ziua mea e momentul ideal sa cumpar un nou motor.
Am ajuns la acest model in urma sfaturilor primite pe acest topic si a turei in care am iesit cu Dan si al sau KTM 690 Enduro in care am scris ca vreau sa fiu ca el cand cresc mare :)) adica dupa ce mai adun kilometri, ca deja am 32 de ani si 100 kg. Insa KTM-ul, dupa cativa km la ghidon mi s-a parut ca e prea brutal si rupe prea usor aderenta, si desi stiu ca e fun-factor, vazand cum se joaca Dan cu el, e un pic peste abilitatile mele de a controla motocicleta. Si peste buget, ca n-am gasit una sub 4000 de euro.
Motocicleta
Dar am gasit acest xChallenge. Desi e din 2007, are km putini, cam 13600 la cumparare si doar 2 proprietari romani, luata de la Bavaria. Are cateva mici semne de buna purtare, niste stersaturi, insa in rest e aproape tipla.
In ochii mei modelul asta este fix un KTM 690 din punct de vedere al inaltimii, greutatii si centrului de greutate jos, pozitiei in sa, rezervorului sub sa si cu 0 protectie la vant. Nu la fel de brutal, cu doar 53 de caluti la 155kg, insa cu un cuplu foarte generos si putere peste Dominator.
Cateva impresii dupa primii 355 km cu motorul
Pozitia la manivela
Aici am avut o revelatie. Scaritele sunt mai apropiate de ghidon, sunt mai late si mai lungi, ghidonul mai inalt si comenzile rotite spre fata – pentru inaltimea mea e mai comod sa merg in picioare pe motocicleta asta decat in sa. Absolut superba si perfecta pozitia, nu mi-a venit sa cred cat de usor e sa stau in picioare.
Inca ajung cu ambele talpi pe asfalt, genunchii inca indoiti.
Ghidonul se intoarce extrem de usor, raza de bracaj super decenta.
Impresii in mers
Ce e diferit e ca nu mai am carene sau parbriz, adica practic vad doar drumul, si de la o inaltime mai mare decat eram pe Dominator. Aerul vine tot in piept si in casca, si am resimtit o oboseala dar nimic de speriat la 110-120 la ora.
Rafalele de vant nu afecteaza mobra de 155kg cu rider de 100kg prea tare.
Fata o simt mult mai usoara decat la Domi. Am impresia ca la viteze mari (130+) are potentialul de fi mai instabila.
E inchegata foarte bine si nu troncane nimic peste damburi sau drum pietruit.
Imi place ca o simt mai usoara pe curbe stranse la viteza mica.
Saua e un pic mai dura decat la Domi, dar sunt si eu dezobisnuit de ture lungi. Oricum, nu e la fel de scandura ca cea stock de pe KTM 690.
Suspensii
Eu sunt obisnuit cu cele moi de pe Domi unde m-am invatat cu senzatia de balena si diving, iar suspensiile astea, inca pe setari stock – mi se par mai tari. Prin zone unde cu Domi mergeam ca pe o perna de aer, acum le simt binisor. Inca mai am de experimentat cu reglajele pe fata, precum si cu presiunea din amortizorul de pe spate, momentan e pe Hard la 110 PSI.
Imi place ca am o pompa cu indicator de presiune speciala pentru astfel de reglaje.
Frane
ABS-ul pe spate functioneaza, e clar. Pe fata n-am avut inca ocazia sa-l probez. In orice caz mi se par foarte dozabile si similare cu Domi, unde aveam un disc putin mai mare pe fata. O sa-mi gasesc timp intr-un weekend sa fac cateva franari de urgenta gen prin spate pe la Ikea, sa simt si ABS-ul pe fata si sa vad ce distanta de franare am.
De vreo doua ori nu am gasit pedala de frana spate, e mai mica si mai apropiata de motor decat era la Domi – ma gandesc sa o maresc un pic.
Cutia de viteze
Nu are turometru, dar la 120km/h in viteza a 5a eram cu gazul deschis la sfert. Trage cu putere daca il deschid, mult mai bine decat Domi.
Merge foarte ok si atunci cand s-a intamplat sa fie subturata, continua sa traga fara sa se planga.
Vitezele se schimba precis, dar inca trebuie sa-I invat neutrul, l-am cautat de cateva ori prin oras.
Maneta de ambreiaj e scurtata si il folosesc doar cu doua degete fara sa mi le prind pe restul sub maneta.
Cu ce a venit mobra
- ABS (sunt super incantat de el)
- Handguards – imi plac mult ca bara metalica e rotunda si nu sunt prinse cu distantier, au fost testate cu succes de fostul proprietar deci sigur isi fac treaba ok.
- Suport bagaje (stiu ca e limitat la 5kg, si ca e fragil cadrul in zona din spate – nu o sa pun top-case. Pentru turele mele o sa fie de-ajuns un tank bag.
- Cric central cu bare pe scut.
- Inaltatoare de ghidon
- Heidenau K60 Scout, cu dot 2015, dar inca mai au perisori de cauciuc pe suprafata de rulare.
Probleme si revizie planuita
La pornirea la rece se opreste de vreo 2-3 ori pana ramane pornita la relanti – buba de fabricatie, documentata pentru foarte multe exemplare din modelul asta, e un thread intreg pe advrider care acopera solutiile – urmeaza marti si verificarea in service. Dar, duminica dimineata, cand erau vreo 7 grade, a ramas pornita destul de repede, dupa a 2a incercare.
Urmeaza saptamana asta: ulei, filtre, placute frana fata, un furtun de benzina, baterie noua, verificare valve, schimbare lichid racire – si ce mai e nevoie pentru treaba cu pornirea de la punctul anterior.
Modificari planuite pentru viitor
– Priza USB pe ghidon.
– Schimbatorul de viteze modificat, am inteles ca daca e lovit tare in loc sa se indoaie, fiind foarte rigid, strica angrenajul din cutia de viteze, destul de costisitor.
-Pedala de frana mai mare.
-Talpita lata pentru cricul lateral.
-Retapitat saua sa fie un pic mai comoda.
-Mi-ar placea o toba omologata, mai usoara si cu sunet mai frumos.
Si cateva poze cu mobra si iesirea de duminica de la barajul Paltinu.
Model: | BMW G650X Challenge |
Year: | 2007 |
Category: | Enduro / offroad |
Engine and transmission | |
Displacement: | 652.00 ccm (39.79 cubic inches) |
Engine type: | Single cylinder, four-stroke |
Power: | 53.00 HP (38.7 kW)) @ 7000 RPM |
Torque: | 60.00 Nm (6.1 kgf-m or 44.3 ft.lbs) @ 5250 RPM |
Bore x stroke: | 100.0 x 83.0 mm (3.9 x 3.3 inches) |
Fuel system: | Injection. Electronic fuel injection |
Cooling system: | Liquid |
Gearbox: | 5-speed |
Transmission type, final drive: | Chain |
Clutch: | Wet, multi-disk |
Fuel consumption: | 5.10 litres/100 km (19.6 km/l or 46.12 mpg) |
Greenhouse gases: | 118.3 CO2 g/km. (CO2 – Carbon dioxide emission) |
Chassis, suspension, brakes and wheels | |
Front suspension: | 45 mm UPSD fork |
Rear suspension: | Swing arm |
Front tyre: | 90/90-S21 |
Rear tyre: | 140/80-S18 |
Front brakes: | Single disc |
Front brakes diameter: | 300 mm (11.8 inches) |
Rear brakes: | Single disc |
Rear brakes diameter: | 240 mm (9.4 inches) |
Physical measures and capacities | |
Dry weight: | 144.0 kg (317.5 pounds) |
Power/weight ratio: | 0.3681 HP/kg |
Seat height: | 930 mm (36.6 inches) If adjustable, lowest setting. |
Overall length: | 2,205 mm (86.8 inches) |
Wheelbase: | 1,500 mm (59.1 inches) |
Fuel capacity: | 9.50 litres (2.51 gallons) |