Examenul pentru categoria A in Bulgaria, înscriere, probe si pașii necesari

Inainte de toate e important sa aveti un act de rezidenta valabil.

In cazul meu aveam deja categoria B pe permisul din Romania, asa ca nu a fost nevoie sa ma inscriu la examenul teoretic.

Pasul 1 – Inscrierea la o scoala de soferi

Preturile sunt similare cu cele din Romania, am cautat o scoala cu un poligon la care ajungeam repede dupa munca, o scoala cu posibilitatea de a tine orele in intervalul 18:00-19:00.

Ideal e ca scoala sa ofere un instructor macar partial vorbitor de limba engleza, daca nu intelegeti limba bulgara.

Practic aici e nevoie doar de documentele de identitate.

Pasul 2 – Traducerea si echivalarea diplomei de liceu/universitate

La bulgari, pentru a fi admisi la aceste cursuri, e necesar sa aveti o diploma fie de liceu, fie de universitate. Dar nu e de-ajuns diploma in sine.

Aceasta trebuie tradusa si legalizata la un notar in Bulgaria.

Apoi dupa ce se achita o taxa si se completeaza un formular la Ministerul Educatiei, in 30 de zile ei vor verifica validitatea diplomei cu Ministerul Educatiei din Romania.

Pana e gata acest proces, cursurile in poligon pot incepe. De aici mai tineti legatura doar cu instructorul pentru programarea orelor.

Nu se iese pe drumurile publice cu instructorul in spate.

Pasul 3 – Poligonul, progresia pe motociclete si probele

Probele sunt dupa cum urmeaza:

  1. Impins motocicleta cu motorul oprit pe un traseu in forma de 8.
  2. Doua opturi intr-un sens, doua 8-uri in celalalt sens.
  3. Mers printre jaloane, luat pasager (unul din ceilalti cursanti) in spate la finalul jaloanelor.
  4. Curba stransa in forma de U cu pasagerul in spate, accelerat la 30km/h si oprire in marcaj – pasagerul coboara.
  5. Slalom printre jaloane cu 30km/h, curba stransa in forma de U.
  6. La intoarcere, accelerare pana la 50km/h, apoi franare cu evitare de obstacol (forma de L) si oprire in marcaj.
  7. Accelerare pana la 50km/h in linie dreapta si franare in marcaj.

Mai jos un film cu probele:

Primele ore le-am facut pe un Suzuki TU250X, apoi o Yamaha XT600 si in final un Suzuki SV650. Programarea era cam o ora pe saptamana.

Pasul 4 – Ziua examenului in poligon

Ne-am intalnit la sediul scolii de soferi unde am primit niste bilete de inscriere la examen pe care urma sa le prezentam politistului apoi ne-am deplasat pe cont propriu pana in poligon.

In ziua respectiva mai erau 3 persoane programate la examen pentru categoriile C/D – au inceput in jur de ora 10:00 si au terminat cam pe la 14:30 – atunci am inceput si noi sa dam examenul.

Inainte de toate politistul verifica biletele de inscriere, si face un scurt video cu fiecare participant care isi spune numele.

Asadar am avut practic 4 ore jumatate in care am mai exersat traseul, eu si alti 3 participanti la categoria A, schimband pe rand motocicleta. Pana s-au intors instructorul si politistul noi eram deja obositi si infrigurati :).

Fiecare proba e filmata si masurata cu un radar mobil.

Pasul 5 – Ziua examenului pe drumurile publice

Participantii care au trecut de proba in poligon se urca apoi toti in masina cu instructorul si politistul – iar unul din participanti iese pe motocicleta de exman cu vesta reflectorizanta.

I se da un telefon cu casti pe care e sunat de instructor – asa se transmit instructiunile de la politist catre cursant.

Proba in oras a durat cam 20-30 minute, am primit ca sfat inainte – sa nu uitam sa semnalizam, ca se penalizeaza, si la semul de Stop neaparat sa oprim cu ambele picioare pe jos, altfel iar se scad din puncte.

Se noteaza cine a trecut examenul, termenul de eliberare a permisului nou fiind de 3-4 zile lucratoare, ridicat de la sediul politiei rutiere, KAT.

Pasul 6 – Preschimbarea permisului

La sediul politiei rutiere KAT se vine practic cu un dosar foarte stufos de la scoala de soferi, se achita si aici o taxa pentru permis.

Trebuie platite amenzile din urma emise pe numele tau.

Se face verificarea rezidentei la Ministerul Imigrarii

Punctele in care eu am intalnit probleme:

  • Motoarele neintretinute, cu scurgeri, manete rupte.
  • Ca si echipament n-am primit decat o casca open-face imbacsita si uzata si o vesta reflectorizanta, inclusiv la iesirea pe drumurile publice.
  • Am facut doar vreo 10 ore din cele 20 alocate.
  • Am avut doar 2 sau 3 ore de acomodare pe motocicleta de examen, Suzuki SV650.
  • Instructorul ne-a pus pe toti sa semnam in caiet cate 2 ore pentru fiecare ora reala in poligon.
  • Nu am exersat decat in ziua examenului mersul cu pasager, noroc cu acele ore pe care le-am avut inainte de proba reala.
  • Ni s-au cerut cam 200 lei de participant in ziua examenului.
  • A fost dificil sa descopar unde trebuie dusa diploma, unde se plateste taxa, cand e gata.
  • Am facut multe drumuri si am stat la multe cozi intre KAT (politia rutiera) si Ministerul Imigrarii – unde nimeni nu vorbeste engleza, din cauza unei probleme in sistemul lor in care adresa mea de rezidenta aparea ca invalida, dar sistemul nu le zicea si care e problema. Dupa mult timp si interventii, a trebuit sa-mi scot un alt card de rezidenta cu o mica modificare in aceeasi adresa.
  • In ziua cand m-am dus sa-mi ridic permisul, la o luna jumatate dupa ce am luat examenul, mi s-a dat un permis bulgaresc care nu avea categoria A trecuta. Stupoare!!! Au mai trecut cateva zile pana l-au eliberat cu toate categoriile pe el.

Bonus fun fact:

Un  baiat venea cu motocicleta la cursurile in poligon pentru categoria A, dar el conducea pe drumurile publice de ceva timp :D.